7. září 2017
Nedávná významná podpora formou dotace pro FN Motol byla schválena Zastupitelstvem hl. m. Prahy na návrh radního za oblast zdravotnictví Ing. Radka Lacka.
„Ultramoderní přístroje pořízené z dotace hlavního města, věřím, ulehčí a zefektivní práci lékařům a zdravotnímu personálu a co hlavně – budou zachraňovat životy pacientů. V jistém ohledu jde o průlomovou záležitost, dosud Praha rozvoj a zvyšování kvality akutní zdravotní péče v nemocnicích zřizovaných státem finančně nepodporovala. Já jsem však přesvědčen, že je to tak správně, a budu se snažit v tomto trendu pokračovat. Skrze promyšlenou, cílenou dotační politiku hl. města Prahy chceme pomoct zvyšovat kvalitu a dostupnost zdravotní péče pro ty, kteří ji potřebují. Dotace Fakultní nemocnici Motol ve výši 4.000.000 korun byla udělena v rámci schváleného dotačního titulu pro nemocnice na území hlavního města Prahy,“ říká radní Radek Lacko. A ptali jsme se dál a nejen jeho. Čtěte tři rozhovory:
Jak jste přišel na myšlenku podpořit motolskou nemocnici dotací a bylo těžké návrh prosadit?
V rámci rozpočtové kapitoly na rok 2017 a alokaci finančních prostředků hl. m. Prahy jsme oslovili pražské nemocnice s jasným cílem - chceme finančně podpořit smysluplné investiční i neinvestiční projekty zlepšující kvalitu a dostupnost poskytované akutní zdravotní péče, především ve vazbě na přednemocniční neodkladnou péči, kterou poskytuje Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy. Hl. m. Praha v této oblasti nechce zůstat nečinná a chce intenzivně spolupracovat a participovat na zlepšení kvality života Pražanů v tak důležité oblasti, jako je právě zdraví.
Praha jako kraj nemá zatím vlastní nemocnici, musí však koordinovat podporu a chod těch největších, které leží na území města. Je z tohoto hlediska nejdůležitější FN Motol?
Hl. m. Praha nekoordinuje podporu nemocnic, ale nabízí nemocnicím otevřenou a férovou spolupráci tím, že finančně podporuje smysluplné projekty, které zvyšují dostupnost a kvalitu zdravotní péče. Koordinátorem poskytované péče v Praze jsou zdravotní pojišťovny a také zřizovatelé klíčových lůžkových kapacit v Praze, což je zpravidla Ministerstvo zdravotnictví. FN Motol, objemem své péče i specializacemi, patří mezi největší zdravotnická zařízení nejen v Praze, spolupráci s ním pochopitelně vidíme jako zcela zásadní.
Do vaší gesce ovšem spadá Záchranná služba Praha. Jak byste vyhodnotil její úroveň a vzájemnou spolupráci?
Nechci, aby to znělo jakkoliv pyšně, ale pražskou Zdravotnickou záchrannou službu hodnotím jako zcela špičkového poskytovatele neodkladné přednemocniční péče. Ve většině ukazatelů jsme lídrem mezi záchrankami v ČR a v některých ukazatelích patříme dokonce mezi světové lídry. Pro nás je důležitá jednak vysoká kvalita (úspěšnost) a zároveň i zcela unikátní dostupnost (dojezdové časy).
A potřeby? Co si myslíte, že by měla záchranka ještě získat, rozvinout, zdokonalit z hlediska technologie, ať zdravotnické, komunikační, dopravní, a třeba i spolupráce s nemocnicemi?
Pražská záchranka musí být připravena na výzvy 21. století. Tvořit rezervy a zálohy pro mimořádné události, zlepšovat kvalitu a spolupráci s nemocnicemi (především v oblasti urgentních příjmů pacientů), participujeme na certifikovaném projektu, který zajistí Praze v této chvíli dva týmy specializovaných záchranářů s rozšířenými kompetencemi v oblasti urgentní medicíny, zavádíme významný systém elektronické zdravotní dokumentace, který bude sdílen s nemocnicemi, obnovujeme vybavení, se kterým záchranáři pracují (vozy i technika), chceme vytvořit nové důstojné sídlo ZZS, chceme rozšířit počet výjezdových základen ve vazbě na perfektní pokrytí celého města, ale i - přiznejme si to - z důvodu složitějšího dopravní situace na některých klíčových komunikacích hl. m. Prahy. To, že záchranku považujeme za výkladní skříň pražského zdravotnictví, ještě neznamená, že nebudeme pracovat intenzivněji na dalších výzvách a zvyšování kvality.
Zasahování záchranky v centru Prahy je složité. Máte možnost využít nějaké speciální zařízení, menší auta, cyklovybavení a podobně?
Tímto směrem se současné trendy v akutní medicíně neubírají. Naopak, vzhledem k potenciálnímu ohrožení, jde o jasný trend poskytování co nejkomplexnější mobilní ambulantní odborné lékařské péče. Tomu musí odpovídat exteriér, materiálně technické vybavení i odborná kvalifikace záchranářů. Možná složitost dostupnosti v centru města musí být snižována zahuštěnou sítí výjezdových základen.
Může Praha jako zřizovatel záchranky sledovat návazné procesy, přijímání pacientů v přímo řízených nemocnicích, fungování LZS a podobně, a nějak jejich úroveň ovlivnit?
Již v současné době existuje sdílený systém o kapacitách v oblasti urgentu a záchranáři době vědí, kam svého pacienta vezou (kde je volná kapacita). Problémy v komunikaci s nemocnicemi v letošním roce nejsou. Zároveň intenzivně s pražskými nemocnicemi jednáme, jak já, tak ředitel ZZS, a zdá se, že doba jistých nedorozumění je za námi. Chceme spolupracovat co nejlépe a Praha se navíc snaží pražské nemocnice motivovat. V oblasti urgentních příjmů pacientů chceme nemocnicím pomoct i finančně (viz odpověď k otázce č. 1) a rádi bychom propojili na částečný úvazek lékaře pracující v nemocnicích a v terénu.
FN Motol je špičkové zařízení, největší nemocnice ve Střední Evropě. Připomínáte to vašim zaměstnancům?
Jsem přesvědčen, že si je většina našich zaměstnanců vědoma, že pracují v jednom z nejlepších zdravotnických pracovišť. Určitě jim to různými způsoby na společných i individuálních setkáních a akcích připomínáme, ale velmi často to od nich naopak slyšíme i my (management), což nás pochopitelně těší.
Jezdí k vám pacienti z celé republiky. Jaká je vaše spolupráce s hlavním městem Prahou?
Spolupráce je díky tomu, že většina našich pacientů je z Prahy pochopitelně nutná. Praha nám v mnohém vychází vstříc. Dokladem toho je i významné finanční posílení našeho Urgentního příjmu pro dospělé dotací 4 miliónů na dovybavení tohoto oddělení.
Můžete také přijímat cizince, turisty a dlouhodobě pracující zahraniční zaměstnance?
Jistě, ošetřujeme i hospitalizujeme cizince z celého světa, přijímáme ale i zahraniční delegace především lékařů a pracovníků ve zdravotnictví i zahraniční studenty.
Uvažujete o modernizaci sanitek, například přechod na elektrické nebo hybridní motory, dokonalejší vybavení pro zásahy v kritických situacích?
Ano, v současné době se i touto problematikou zabýváme. Záviset to bude na vývoji této techniky a pochopitelně na nezbytných nákladech.
Lékaři, a na akutní péči a při pohotovostních příjmech zejména, jsou často inspirací pro TV seriály. Je práce na emergency, JIP a dalších odděleních atraktivní a romantická?
Nemohu hovořit za ostatní obory nebo oddělení JIP, nicméně práci na Urgentním příjmu bych rozhodně neoznačila za romantickou. Myslím, že nejlépe ji vystihují slova nevděčná a náročná - jste pod neustálým tlakem ať již ze strany pacientů, záchranné služby nebo nemocničních kolegů a ať ji děláte sebelépe, nikdo to neocení.
Jak si vybíráte spolupracovníky, co musí především splňovat lékař nebo sestra, nastupující u vás?
Bohužel v době, kdy je nedostatek veškerého zdravotnického personálu si zase až tak moc vybírat nemůžete. Nicméně lékař nebo sestra, samozřejmě kromě patřičného vzdělání a samostatnosti, by měli být komunikativní, asertivní, musí se umět postavit ke všem typům pacientů - jedno jestli chirurgickému, internímu nebo neurologickému, musí umět pracovat v týmu. Lékař musí být schopen řešit 4-5 pacientů souběžně, někdy i více.
Máte zkušenost a srovnání ze zahraničních pracovišť?
Mám zkušenosti z Emergency v brazilském Florianopolis, další zkušenosti ze zahraničních pracovišť mám zprostředkované od svých kolegů. Myslím, že se všechny dají shrnout do jediné věty - buďme rádi za naše zdravotnictví.
Zpravidla se setkáváte s následky mimořádných událostí. Zraněné a nemocné doprovodí někdo blízký. Poskytujete také psychologickou pomoc?
V nemocnici je k dispozici kaplan a v prostorách naší čekárny se pohybuje asistent pacientů, který komunikuje s čekajícími pacienty nebo s jejich doprovodem, vysvětlí, uklidní, popřípadě pro doprovod zjistí potřebné informace třeba o délce pobytu jejich blízkého na našich vyšetřovnách.
Je vaše oddělení vybaveno také kapacitně, například pro případ přijímání zraněných z teroristické akce, hromadné dopravní nehody a podobně?
V případě hromadného neštěstí je aktivován traumaplán - na příjem většího počtu pacientů se připravuje celá nemocnice. Pro nás příprava na přísun většího počtu raněných znamená nejpozději do hodiny uvolnit všech našich 27 lůžek ať již dimisí pacientů, u kterých je to možné nebo pokud to možné není jejich příjmem na jednotlivé kliniky a připravit se na třídění pacientů a jejich identifikaci. A samozřejmě musíme umět zareagovat i na infarkt u pacienta, který s hromadným neštěstím vůbec nesouvisí.
Co je pro vás největší odměnou v závěru "všedního pracovního dne" - zachráněný život, úspěšné ošetření, poděkování pacienta nebo když se prostě nic nestane a nikoho nepřivezou?
Na urgentním příjmu ošetříme přes 20 000 pacientů ročně, nemůže se stát, že by nikoho nepřivezli, i když samozřejmě jsou služby klidnější a rušnější. A moje odměna? Když jdu z práce a můžu se usmívat.
¨